As
noticias do verán non puideron ser máis truculentas. A falta de carne fresca
para o pucheiro da corrupción – o do ministro do interior recibindo a Rato non
deixa de ser un enredo infantil na galería esperpéntica das falcatruadas
aceptadas como naturais-, case cada día espertamos con sucesos horripilantes.
Seguro que non existe a máis mínima causa efecto entre verán, descanso de
moitos, tempo de ocio e lecer e o incremento de actos que producen tanto
arrepío, pero a coincidencia entre tanto contraste lévame ao síndrome de
Lucrecio, ese polo que todos de algunha maneira
dicimos entre dentes e o máis baixo que sabemos: menos mal que isto lle
ocorre aos demais, a outros, non a min, como tranquilizándonos sabendo que non
somos nós os que padecemos delirio, machismo, agresividade descontrolada,
arroutadas temerarias, un accidente mortal ou a desgraza de ter que cruzar o
mar a nado para escapar da miseria ou da barbarie. Cómpre recoñecer, como di
Javier Moscoso, que todos experimentamos un certo deleite nas desgrazas dos
demais e que nos gusta exercer de
xuíces. Pásanos coma unha veciña que, non sendo moi de misa nos seus anos de
moza e adulta, coa vellez profunda virou nunha afeccionada incansable á
asistencia a canto enterro e cabodano
coñecía arredor da parroquia. Despois de lamentar a perda do finado ou
finada e aclarar sorprendida que pola idade non fora o deceso – con
independencia de que cumprise xa os 95 ou 97-, vestía as roupas adecuadas para
o acto e acudía a el coa satisfacción íntima de ir ela quedando atrás de todos.
No que toca a exercer de xuíces, sabida é o gozosa que nos resulta a charla de
café sentenciado con contundencia o que conviría facerlle aos asasinos de
mulleres, aos irresponsables que corren diante de touros, aos mozos que se
esnafran co coche de madrugada despois de andar de esmorga e a solución
drástica que cada quen coñece para acabar dun golpe coa marea de inmigrantes
que se achegan ás costas do sur de Europa. Desde fóra, na tranquilidade que dá
verse a distancia da desgraza, a todos se nos ocorren receitas máxicas, todos
sentimos un calado alivio por non padecer
de cheo por eses males.
Pero a maiores do deleite oculto,
tamén tales sucesos nos levan á compaixón. Gústanos vernos por un anaco coma
persoas compasivas, capaces de nos poñer no lugar dos pais que perden unha
filla asasinada, dos que han de xogarse a vida toda por vivir dignamente.
Vernos doídos de verdade, rabiosamente irados, desconsolados, fainos máis
humanos e tamén serve para nos tranquilizar. Emocionarnos de maneira vicaria é
un modo de nos defender do deleite oculto. Non digo que non sintamos rabia e
compaixón e simpatía polos que sofren, pero si que nos resulta unha compaixón
beneficiosa, rendible psicoloxicamente. Serenámonos na paz de sabernos bos e
tenros de corazón, capaces aínda de entender o sufrimento dos demais. O que
acontece é que, como nos dixera Sennet, a compaixón deste tipo padece de
fatiga, cansa axiña, resiste pouco. Así como imos dunha alarma noutra, dunha
indignación a un desconcerto, como nos
veñen ás bágoas aos ollos ou un frío nos remove o aro do lombo, de contado
regresamos á rutina e inconsciencia diaria, a vida segue, cada un ha de
regresar ao seu. Por máis que as noticias tráxicas se amoreen, a compaixón non
medra nin promove actitudes para a solución, ao contrario: fatígase e esquece,
e dá de baixa aquela tensión que incitaba a buscar algún xeito de acabar co que
produce o mal. Afacémonos á noticia cruel por inercia e acabamos por
abandonarnos nun lamento tan consolador como ineficaz que pouco aporta.
Unímonos incluso en manifestacións cívicas de rexeite e protesta cargadas de
fervor indignado, pero tamén elas se fatigan e acabamos por esquecer e regresar
á inconsciencia previa ao disparo de pena que nos causan actos tan repugnantes,
atroces ou inexplicables.
É asunto moi discutido o papel que
os medios de comunicación deben adoptar diante de noticias tan tristes. Abrir
cada día o telexornal ou titular na primeira dun diario coa macabra e
desconcertante acción dun pai que serra as fillas en anacos ou o da nai
delirante que afoga ao seu bebé non pode carecer de repercusións. Que sirva
para concienciar, contaxiar ou fatigar á opinión pública dependerá de variables
múltiples: o nivel de sensacionalismo co que se presente, a utilización do morbo,
o nivel de crítica do receptor, a forma instrutiva ou a insistencia banal coa
que se manexe a información. Non sei se pode causar efecto chamada escoitar e
ver aos inmigrantes arriscando a vida a nado por un vivir mellor, se narrar con
detalle o asasinato de mulleres pode contaxiar a algún desalmado ou se destacar
como primicia a fría violencia dun esquizofrénico acaba por rebentar os controis que atan a
outros enfermos, pero si parece claro
que tocan o oculto deleite de nos crer a salvo por ver o mal a distancia e nos
confortan na tranquilizante compaixón que se vai fatigando.
No hay comentarios:
Publicar un comentario
Nota: solo los miembros de este blog pueden publicar comentarios.