A última novela de Ian
McEwan ( “La ley del menor”, Anagrama) é
curta, lese de contado. Non máis de 150 páxinas nas que ten espazo suficiente
para enfrontar dúas ideas ben razoadas e argumentadas, sen esquecer a pel e
paixaón dos personaxes que as representan. Fiona, a protagonista, é unha xuíz
brillante e respectada do Tribunal Superior de Londres. Especializada en
asuntos de familia, a piques de cumprir os sesenta anos ten detrás unha vida de
traballo, esforzo e rigor que a converteron
na muller sobria, organizada, temperada e prestixiosa que cumpre co seu deber
social nunha sociedade estruturada, onde orde e normas fan posible que, con
tódolos erros e fallas, o mundo funcione menos mal. Cuberta e protexida por papeis
que esixen sentenza, lendo as argumentacións das partes, informándose e
utilizando a súa sabedoría xurídica, conxuga o seu traballo intenso co gusto
pola música, a vida social dentro do seu ámbito de elite e o matrimonio cun
profesor universitario atlético, culto, bo compañeiro de vida. Non teñen
fillos, pero si familia, irmáns e sobriños, que cobren en parte as alegrías dos
nenos . O marido, algo maior ca ela, véndose no pórtico da última etapa da vida
e sospeitando que lle pode pasar o sol pola porta, non quere perder a última
oportunidade de vivir en plenitude a paixón, o ardor e a emoción que arrasa, e
utilizando parte de lealdade e parte de egoísmo que foxe da culpa, aclara
diante da esposa que está disposto a correr esa aventura cunha muller máis nova
sen deixar de querela.
Mentres
a culta e laboriosa xuíza tropeza con esta confesión, estando de garda recibe
unha solicitude dun hospital que desexa facer unha transfusión a un mozo de
dezasete anos que, por motios relixiosos, os pais e el mesmo se negan a aceptala. Tanto
os pais como os vellos gardiáns na fe da secta á que pertence (testigos de
Jehová) , presioanan, arroupan e animan ao adolescente para que se manteña
firme na súa decisión esixida por Deus. A leucemia que consome ao enfermo é maligna
e veloz, os médicos coinciden: se non recibe a transfusión, a morte sería o mal
menor, porque o rapaz podería quedar con graves secuelas para o resto dos seus
días. Aquí se plantexa o dilema: os dereitos dunha crenza, dunha decisión
persoal guiada pola fe dentro dunha sociedade laica rexida pola lei que ha de
atender o beneficio e dereitos básicos de todos. McEwan demostra nesta parte do
libro, cando a fume de carozo se ha de escoitar ás partes, atender os
argumentos dos pais, a situación persoal do enfermo, as reflexións fundadas
duns e outros avogados, para que a xuiza, a soas coa súa sabedoría, criterio,
responsabilidade, decida sobre a vida deste enfermo. Nunha decisión especial, a
xuíz opta por achegarse ao hospital para entrevistar ao adolescente. As
informacións que lle chegan sobre el coiciden: é un rapaz intelixente, maduro,
seguro, responsable, bo fillo, convencido de que a súa fe é garantía de que
debe entregar a vida. Non ten dúbidas. Cultiva a poesía e a música. Exprésase
con claridade e mellor que a mioría dos mozos da súa idade. Escoita e responde
con firmeza diante das preguntas ou presións sobre a súa decisión. O encontro
deste mozo coa xuíz Fiona será determinante, traerá consencuaias. Non tanto
para a xuíz, probablemente xa convencida da sentenza que ditará antes de se
entrevistar co rapaz, pero si para o mozo que atopará un modelo, unha muller
que lle cambiará a vida.
A
sentenza, como non podía ser doutra maneira e non adianto nada que estropee a
lectura da novela, argumenta con equilibrio e claridade a necesidade de que a
vida estea por riba da dignidade, e sendo escuprulosamente respectuosa coas
crenzas e opcións relixiosas de cada quen, non permite que se perda a vida dun
adolescente que talvez só ve o romanticismo da morte amparado no recoñecemento
dunha familia e unha comunidade coercitivas e pechadas en exceso que non lle
permiten descobrir outros aspectos da vida e do futuro.
Tras as consecuencias da
sentenza e da visita da xuíz Fiona ao adolescente enfermo, McEwan executa un
contraputo delcioso coa tensión de sentimentos entre a xuíz e o marido atraído
polas últimas ansias de lume vital. Unhas doses de poderosa observación mostran
a loita entre a resistencia a perder a comodidade do matrimonio como amizade,
seguridade, paz, coidado, costume, cariño entre irmáns, e a potencia que brota das entrañas esixindo un
grolo máis, outro, o último anque sexa, pero un último trago da ardente,
excitante e dolorosa sensación de estar plenamente vivos, de que un segue
resistíndose á chamada da morte. Un paralelismo moi agudo establecido entre a
morte romántica do adolescente que a ve como o recoñecemento da valentía e
coherencia entre os seus, mesmo xoga coa idea de facerse un vídeo no que se
inmola pola fe, sen ser consciente da dor, o aniquilamento e decadencia que
supón a morte real, e o romanticismo do maduro entrando na vellez que se
resiste por medio da paixón romántica á certeza da finitude, do cansazo, da
aceptación de que a vida tamén é vida aínda que non queime e ferva en todo
instante. En fin, a visión romántica de
dous adolescentes fronte á morte.
No hay comentarios:
Publicar un comentario
Nota: solo los miembros de este blog pueden publicar comentarios.